INFLYT NETTMAGASIN

DET GRUNNLEGGENDE MED INSTAGRAM

Oppdatert: 10. feb. 2021

Siden 2010 har instagram vokst fra en million brukere, til over en milliard månedlige aktive brukere! Ja, du leste riktig. Milliard! Bildedelingsappen ligger blant de topp 30 mest besøkte nettsiden i verden (https://www.alexa.com/topsites). Vi ♥️ Instagram! Så mye at vi rett og slett dedikerer et helt innlegg til det helt grunnleggende med instagram!


I dette innlegget har vi laget en liten instagram-guide. Den inneholder: 1. Du har opprettet en konto, hva nå?

Valg av kategori 2. De ulike kontotypene

• Privat konto • Skaperkonto • Bedriftskonto 3. Ulike typer innlegg • Bilde i feed

• Karusell i feed • Story (historie) • IGTV • Reels (Filmrull) • Høydepunkt • Guide

Dette innlegget dekker ikke alt det grunnleggende om instagram. Men for å gjøre det enklere å fortære, deler vi det opp. Dermed vil det komme flere innlegg i nettmagasinet fremover som handler om de grunnleggende funksjonene til instagram, samt andre ting som er greit å vite og kunne for å få mest mulig ut av instagram.


I dette innlegget tar vi som utgangspunkt at du har opprettet en instagram konto. Dersom du ikke har en instagramkonto og trenger hjelp til å opprette en, legg gjerne igjen en kommentar under dette innlegget, så hjelper vi deg.




1. DU HAR OPPRETTET EN KONTO, HVA NÅ?

Først og fremst må du finne ut hva du ønsker å bruke instagram til. Mange bruker instagram til å dele minner og sin hverdag med kun familie og venner. Men vi gjetter at du ikke er havnet inn her dersom det er formålet med din konto. Men hvis det likevel er det: Velkommen! Vi håper du får nytte av dette innlegget.


1.1 BESTEM DEG FOR KATEGORI

På instagram finnes det kontoer og nisjer innen de fleste tema. Om du er interessert i mat, reiser, interiør, dyr, underholdning, livsstil, familieliv, DIY, trening eller motivasjon, for å nevne noe, er du absolutt kommet til riktig app. Tema på din konto skal reflektere deg, og det DU brenner for, så velg deg ut en, maks to kategorier, og hold deg til disse. Da er det enklere å vite hva du skal poste, i tillegg til at følgerne dine vet hva de kan forvente av deg og din konto. Tema som interiør og livsstil/familieliv lar seg enkelt kombinere. Sport og interiør kan det kanskje være litt verre med. Det er ikke dermed sagt at det ikke lar seg gjøre, men tenk over hvilke kontoer du selv dras mot og følger.


Når du har bestemt deg for hva DIN konto skal handle om, kan du ta stilling til om du ønsker å ha privat eller offentlig konto. Dette besvarer seg gjerne selv idet du har landet på tema. Har man privat konto kan kun de du godkjenner som følgere se hva du deler. Med offentlig konto kan alle se postene dine. Og det er på denne måten kontoen din kan vokse.


2. HVILKEN KONTOTYPE BØR EN VELGE?

På instagram kan man velge mellom 3 ulike kontotyper; Personlig konto, skaperkonto eller bedriftskonto. For å endre kontotype går du til profilen din, trykk på ☰-ikonet i høyre hjørne -> Innstillinger -> Konto -> Bytt til profesjonell konto -> Følg stegene


2.1 PERSONLIG KONTO

Med personlig konto har du kun de grunnleggende funksjonene på instagram. Det vil si at du ikke får tilgang til innsikt, du kan ikke promotere innlegg og du kan ikke legge til hvilken kategori kontoen din er i, som vises like under navnet ditt. Eksempler på kategorier: digital skaper, artist, blogger og fotograf. Du har også begrenset med call to action knapper, som for eksempel e-post.



2.2.SKAPERKONTO

Skaperkonto ble innført på instagram tidlig i 2019. Før den tid hadde man kun valget mellom personlig konto og bedriftskonto, og for å kunne få tilgang til blant annet innsikt og analyseverktøyet til instagram måtte man ha bedriftskonto, selv om man ikke egentlig var en bedrift. Gleden var derfor stor da det ble kunngjort sent i 2018 at skaperkonto skulle lanseres. Med skaperkonto får du nemlig tilgang til en hel del verktøy, som du ikke har med personlig konto. Du får blant annet tilgang til funksjoner som innsikt, valg av kategori, profilknapper, muligheten til å sette opp merkeinnhold, sette opp hurtigsvar og sveip opp funksjon på story ved 10 000 følgere/verifisert konto.

Det viktigste og mest nyttige verktøyet du får tilgang til med skaperkonto er innsikt. Innsikten viser blant annet hvor mange som har sett innlegget ditt, hvordan de har funnet innlegget ditt (for eksempel fra hashtags), likerklikk og hvor mange følgere bildet har generert. Du får tilgang til innsikt per bilde, i tillegg til en oversikt med tall fra de siste 7 og 30 dagene. Du kan også gå videre inn i innsikten din og se hvilke bilder som har gjort det best i forhold til blant annet rekkevidde, eksponeringer, følgere, kommentarer, lagringer og likerklikk. Informasjonen ligger lagret hele 2 år tilbake i tid, så du kan følge med på utviklingen, hva som slår best an, hvilke innlegg som genererer mest likerklikk og så videre, over et lengre tidsperspektiv. Innsikten er dermed et svært nyttig verktøy for deg som ønsker å vokse på instagram.


Ønsker du å lære mer om hva innsikten betyr og hvordan du kan bruke den til din fordel, anbefaler vi vårt minikurs om innsikt som snart vil bli tilgjengelig i INFLYT nettbutikk.




TIPS!

Skaperkonto passer best for offentlige personer, artister, influensere og skapere - altså alle som skaper og produserer innhold.



2.3 BEDRIFTSKONTO

Det er ikke lenger så store forskjeller på skaper- og bedriftskonto på instagram, som det en gang var. Hovedforskjellen er hvem kontotypene er laget for, bedriftskonto er altså designet spesifikt for bedrifter. Men det er likevel noen forskjeller som er verdt å nevne, som at man med bedriftskonto kan sette opp butikk, slik at det er mulig å legge til shoppinglenker direkte i innleggene du deler på instagram. I tillegg kan du legge til besøksadresse. Med bedriftskonto har du begrenset tilgang til musikk i forhold til skaperkonto. Dette har med copyright å gjøre, og det faktum at artister ikke ønsker at musikken deres skal brukes til å markedsføre produkter de ikke er assosiert med.



Ønsker du å lære mer om fordelene med butikk/instagram shopping og hvordan du setter det opp på din bedriftskonto, kan du sjekke ut kurset «Konto: Bedrift VS Skaper» i nettbutikken vår, som åpner 14.02.21, klokken 14.00.


Både skaper- og bedriftskonto er profesjonelle kontoer, og er opprettet med tanke på to ulike målgrupper. Du får noen ekstra funksjoner med bedrifstkonto, som du mest sannsynlig ikke har behov for med mindre du faktisk er en bedrift. Det du derimot får med skaperkonto, som du ikke får med bedriftskonto, er tilgang til masse musikk, ny som gammel, som du kan bruke i både story og reels.


TIPS!

Kontotype bør harmonere med ditt mål med instagram. Hver av kontotypene er tiltenkt ulike målgrupper. Med mindre du faktisk er en bedrift, som selger varer eller lignende, er skaperkonto å anbefale.



3.0 ULIKE TYPER INNLEGG

Instagram er opprinnelig en bildedelings-app, men video har kommet på banen, og alt tyder på at video er kommet for å bli. Poenget er at instagram er en visuell app, i motsetning til for eksempel twitter, som for det meste er tekst. På instagram kan du altså dele både bilder og videoer. Dersom du deler bilde eller video i story, ligger disse ute i 24 timer. Legger du de derimot i feed, havner de på profilen din og der blir de liggende til du eventuelt fjerner de selv. En story varer i 15 sekunder, så dersom videoen din er lenger enn 15 sekunder deles den automatisk opp slik at hver del blir 15 sekunder. I feed har du derimot flere muligheter når det kommer til video: Reel (filmrull) gir deg muligheten til opp til 30 sekunder video, video i feed lar deg poste en video på opp til ett minutt, mens IGTV (instagram TV) lar deg poste lengre videoer som er minimum ett minutt, 01.01 minutter, for å være helt presis. Alle innlegg i feed kan og bør inneholde 30 hashtags. På story kan du legge til maks 10 hashtags.





3.1 BILDE ELLER VIDEO I FEED

For å laste opp bilde eller video i feeden din kan du enten gå inn på profilen din og klikker på + i høyre hjørne. Klikk deretter på «Publiser» og velg bilde eller video fra kamerarullen din. Du kan også klikke på + ikonet i høyre hjørne på startsiden din, for så å velge bilde eller video fra kamerarullen din.

Når du har valgt bilde klikker du på «neste», ønsker du å redigere bilde ditt direkte i instagram kan du gjøre det nå. Gå deretter videre ved å klikke «neste» en gang til. Nå får du opp muligheten til å legge inn bildetekst, også kalt caption. I denne boksen legger du også til hashtags. Hashtaggene du bruker skal beskrive hva som er i bildet, for eksempel #hund, #sofa, #barnerom etc. Du kan ikke bruke mellomrom i hashtaggen din, ei heller punktum. Hashtag gir andre instagram brukere muligheten til å finne bildene dine.


Ønsker du å lære mer om hashtags, kan du sjekke ut kurset «Hashtag» i nettbutikken vår, som åpner 14.02.21, klokken 14.00.


I dette steget kan du også tagge personer, hvis du for eksempel har lagt ut bilde av stuen din med en sofa fra Ikea og et bord fra Bohus, kan du tagge Ikea og Bohus i bildet.


TIPS!

Tag kun relevante kontoer. Tagger du mange tilfeldige kontoer kan dette oppleves som spam både for kontoene du tagger, samt for instagram algoritmen. Algoritmen er forresten et helt annet tema, som vi skal snakke mer om ved en senere anledning.


3.2 KARUSELL I FEED

Dersom du har lyst å dele en serie med bilder, hvor seeren kan svipe til siden for å se flere bilder, kan du poste en karusell. Den lar deg poste opptil 10 bilder i en og samme post. For å velge flere bilder må du klikke på knappen som er avbildet under først, for så å velge bildene du vil ha med i karusellen. Den rekkefølgen du klikker i, er den rekkefølgen bildene postes i. I feeden din er det bilde nr 1 som vises.



TIPS!

Karusell poster ryktes å bli belønnet av instagram. Når du legger ut en bildekarusell, vil instagram vise posten din en gang til, til de som har skrollet forbi, denne gangen med bilde nummer to, i håp om at det andre bildet får seeren til å stoppe opp og engasjerer seg i innlegget.


3.3 REEL (FILMRULL)

Reel er «siste skrik» på instagram, og minner mye om TikTok for de som er kjent med den appen. Reel kan du legge ut på samme måte som bilde og video i feed. Du kan filme direkte fra instagram, eller du kan lage en film på forhånd som du lagrer i kamerarullen. Husk at den ikke må overstige 30 sekunder. Når du har valgt filmen som skal publiseres, trykker du på «Legg til» i høyre hjørne. Deretter kan du legge til musikk ved å trykke på «lyd». Velg sangen du ønsker. Når du har valgt sang kan du også velge hvilken del av sangen som skal være med ved å svipe (se bilde #7 under).




3.4 IGTV

Med IGTV kan du poste videoer som er lengre enn 1 minutt. Dette gir deg muligheten til å vise, fortelle eller beskrive mer inngående om temaet du viser eller prater om. IGTV kan grupperes i serier som for eksempel «Hytte», «Hjemme» «Hage». Dette gjør det enklere for følgerne dine, og potensielt nye følger å finne frem til riktige videoer, dersom du poster videoer om ulike tema. IGTV poster du på samme måte som bilde og video i feed. Du kan også laste ned appen «IGTV: Instagram-videoer»

3.5 BILDE ELLER VIDEO I STORY

Alle storyer på instagram ligger ute i 24 timer. Hver story er begrenset til 15 sekunder, så dersom du filmer lenger enn 15 sekunder deler storien seg opp slik at hver del blir på 15 sekunder. Det samme gjelder hvis du legger inn en video fra kamerarullen din. I story legger man ofte ut «øyeblikksbilder», fremfor i feed hvor man gjerne legger ut litt mer «polerte» bilder. Det er selvsagt opp til hver enkelt hva man ønsker å dele både i feed og i story. Story er dog en ypperlig mulighet til å dele tips, la følgerne dine bli bedre kjent med deg og dele små glimt av hverdagen din eller lignende. For å poste en story kan du følge samme fremgangsmåte som på de foregående innleggstypene, bare at du klikker på «historie» i stede for. Du kan filme eller ta bilde direkte i story, eller du kan hente film eller bilde fra kamerarullen din i nederst i venstre hjørne. Når storyen er laget kan du blant annet legge til tekst og filter. Du kan også legge til GIF, lokasjonstag (for eksempel «Bergen»), musikk, spørsmål, meningsmåling, quiz og mye mer, ved å klikke på ikonet som viser et ansikt inni en firkant. Klikk deretter på «sendt til» og velg om du ønsker å dele den med alle følgerne dine (din historie), eller kun utvalgte personer.


Storiene din forsvinner som sagt etter 24 timer, men de ligger fortsatt tilgjengelig for deg i arkivet ditt. For å finne arkivet går du inn på profilen din, klikker på ☰-ikonet i høyre hjørne og deretter på arkiv. Da får du opp alle storiene du har delt.



3.6 HØYDEPUNKT

Storiene dine kan brukes til å lage høydepunkter på profilen din. Høydepunktene legger seg under profilteksten i profilen din. Høydepunkter er en ypperlig mulighet til å samle storier med samme tema, slik at det er enkelt for følgerne dine samt nye følgere, å finne frem.


I høydepunkter lagrer man altså stories man gjerne vil at skal være tilgjengelig lenger enn 24 timer, for eksempel om man har delt noen råd, tips eller informasjon. Eller bare om man vil vise og samle bildene fra en reise, opplevelse eller et event.

Alle storier man poster kan legges i et høydepunkt, men det er lurt å tenke litt strategisk og lagre de tingene følgerne dine gjerne vil se igjen, eller de tingene som kan få nye besøkende til å følge deg videre.



3.7 GUIDE

Guide er litt som høydepunkter, bare at det er høydepunkter for innlegg man har delt i feed og ikke i story. I tillegg til å samle bilder med for eksempel samme tema, kan du under hvert bilde skrive en liten tekst. For eksempel er guide genialt å lage for å legge til en steg-for-steg fremgangsmåte på et DIY prosjekt eller full oppskrift på em matrett du har delt. Faktisk kan du lage deg en slags «kokebok» med guide, dersom kategorien for din konto er mat. Hva med å samle sunne middagstips i en guide, og legge ved oppskrift under hver rett? Eller en guide med kaker? Da blir det litt som å bla i en «kokebok» for leseren, i tillegg til at det er mye enklere for følgerne dine å finne nøyaktig det de leter etter, fremfor å skrolle gjennom alle bildene dine for å finne den ene kakeoppskriften de husker de skulle teste ut.


TIPS!

Varier gjerne innleggstyper. Det ryktes at instagram belønner brukere som tar i bruk alle funksjonene deres, ved at man blir pushet frem i algoritmen og dermed får bedre eksponering på innholdet som deles. I tillegg er det spennende for følgerne dine med varierte innlegg, så kombiner gjerne bilde og video.




Instagram er for alle, så enten du er en bedrift, en spirende influenser, ønsker å bruke instagram som hobby eller kun er på Instagram for å skrolle etter inspirasjon, så er instagram er fint og inspirerende sted å være ♥️. Kos deg med det, post det du selv ønsker, i det eller de formatene du ønsker og fokuser på å connecte med nye mennesker!


Happy posting!