INFLYT NETTMAGASIN

5 GODE GRUNNER......

Oppdatert: 6. mai 2021

...TIL AT DU SOM BEDRIFT BØR VÆRE PÅ SOSIALE MEDIER



1. ALLE ER PÅ SOSIALE MEDIER

Sosiale medier har vokst seg stort, og alt tyder på at sosiale medier er kommet for å bli. "Alle" er på sosiale medier, enten det er for å oppdatere seg på venner, nyheter, trender, søke inspirasjon eller shoppe. Og shopping gjennom internett og sosiale medier har vi sett en økende trend av det siste året. Situasjonen vi har vært igjennom, og til dels fortsatt er i, har tvunget frem en ny måte å både sosialisere seg på og handle på, nettopp gjennom netthandel og sosiale medier. I følger Bring Research har 1 av 3 i Skandinavia endret kjøpsvaner på nett under pandemien. 60% av de som endret handlevaner sier de vil fortsette på denne måten.

Hovedfunnen fra rapporten:

  • Vi handler oftere og mange har handlet på nett for første gang.

  • Vi handler varekategorier som vi tidligere har handlet i fysiske butikker.

  • Mange valgte en ny måte å få sine varer levert på.

Du kan lese rapporten i sin helhet her.


2. KUNDERELASJONER OG KUNDELOJALITET

Ved å være synlig på sosiale medier, gjør du det enklere for kunder å finne deg og kommunisere med deg. For sosiale medier åpner for toveiskommunikasjon, noe som gir deg muligheten til å bli bedre kjent med kunden dine. I tillegg til å svare på meldinger og kommentarer som kommer din vei, kan du oppfordre kundene dine til å tagge deg, eller bruke en gitt hashtag på innlegg som omhandler enten varer eller tjenester forbundet med din merkevare. Dermed kan du som merkevare også samhandle med innholdet kundene dine deler. Denne måten å samhandle med kundene dine på oppnår man ikke med tradisjonell markedsføring, i for eksempel aviser eller lignende. Når du kommuniserer og samhandler med kundene dine på denne måten gir det en følelse av at du som bedrift er investert i kundene dine. Dette vil bidra til at du styrker lojaliteten til din merkevare.


En studie fra «The social Habit» om folks forventninger til merkevarer viser at 53 % av dem som følger merkevarer på sosiale medier, er mer lojal mot disse merkevarene. 42 % av de spurte forventet svar på henvendelser innen 1 time.


Sosiale medier er dermed en ypperlig mulighet for deg som bedrift til å connecte med dine eksisterende og nye kunder, vise hva du som bedrift står for og fremme merkevaren din og din visjon slik DU ønsker, og rett og slett få et mer personlig forhold til kundegruppen din.


3. BEDRE RANGERING (SEO)

Det er mange faktorer som spiller inn for hvordan google og andre søkemotorer rangerer deg. Den ene faktoren er tilstedeværelse og «popularitet» på sosiale medier. Dine innlegg i sosiale medier, samt populære poster kan dermed gi deg en SEO-boost. Jo flere delinger, lagringer og engasjement postene dine har, jo høyere rangering får du i søkeresultater.


Sørg derfor for å produsere delbart innhold - innhold som gjør at kunder eller andre i ditt nettverk engasjerer seg i og deler postene dine.



4. ØKT TRAFIKK TIL NETTSIDE

Tilstedeværelse på sosiale medier vil unektelig skape trafikk til nettsiden din. Har du nettadressen din godt synlig i dine sosiale medier er det enkelt for kundene å trykke seg inn. Jo lettere tilgjengelig – jo flere klikk. Nevner du i tillegg nettsiden når det er naturlig, både i innlegg og story, vil dette automatisk føre til at flere klikker seg inn på nettsiden.


Har du i tillegg opprettet muligheten for shoppinglenker i postene dine med Instagram shopping (butikk), vil kundene ha mulighet til å shoppe direkte fra innleggene dine, noe som vil skape økt trafikk til nettsiden din.



5. REDUSERT MARKESFØRINGSKOSTNAD OG MULIGHET FOR ØKT SALG

Hele profilen din i sosiale medier, selve kontoen din, er markedsføring av deg som bedrift og merkevare, helt gratis. Det er både enkelt og raskt å dele innhold, nyheter, kampanjer, salg og annet aktuelt med kundene og følgerne dine. Med en god strategi, samt god planlegging kan du oppnå stor suksess med markedsføring i sosiale medier, og det beste av alt? Det trenger ikke koste skjorten!


Eksempel: Du poster sesongens nyheter på instagram, dette når ut til en potensiell kunde, varene faller i smak, så kunden handler. Kunden deler bilde av varene i sine sosiale medier, og tagger deg i bildet. Følgerne til kunden kan se hvor varen(e) er kjøpt, samt at du kan engasjere deg i innlegget, vise at du er investert. Og du kan reposte bildet. Dette kan bidra til at kunden får en relasjon til deg som bedrift. At du følger med, er interessert i kundene dine, og engasjerer deg. I tillegg er dette god markedsføring, for hva er vel mer troverdig og fornøyelig enn fornøyde kunder som stolt viser frem varene eller tjenestene de har kjøpt fra deg?


Du kan også promotere enkeltinnlegg som du har postet enten på Facebook eller instagram, og krysspromotere de, altså annonsere samme innlegg både på Instagram og på Facebook, i feed og i story. Og bruker du sosiale medier effektivt og riktig, vil dette kunne medføre til økt salg for din bedrift!


Ønsker du flere innlegg om sosiale medier for bedrifter? Gi oss gjerne en tilbakemelding i kommentarfeltet eller på Instagram.


Inflyt Media




67 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle